Lennuohutuse I kvartali kokkuvõte: lennuõnnetusi polnud, kuid muret tegid GPS häired
2025. aasta I kvartalis registreeriti Transpordiametis 318 juhtumit, mida on võrreldes 2024. aasta sama perioodiga 232 juhtumi võrra vähem. Lennuõnnetusi ja tõsiseid intsidente ei olnud, küll aga oli mullusega võrreldes rohkem GPS häireid.
Kõige enam teavitusi I kvartalis oli seotud GPS häiretega.
Foto: Transpordiamet
Valdav enamus juhtumitest on vahetu mõjuta ohutusjuhtumid (232), mis ei ole oma iseloomult lennuõnnetus, tõsine lennuintsident või lennuintsident, kuid mis võib teatud kokkulangevuste korral selleks muutuda.
GPS häiringute vastu lennunduses on leitud leevendus Lennuliiklusteeninduse maapealsete kaugusemõõtjate näol, mis pakuvad GPS side probleemide korral alternatiivset navigatsioonivõimalust ka madalamas õhuruumi osas. See on ka põhjus, tänu millele said taastuda Finnairi Helsingi-Tartu liinilennud.
Transpordiamet teatas, et hoolimata Eestis esinevatest GPS-signaali häiringutest, mille tõttu peatas Finnair lennud Tartusse, jätkab Tallinna lennujaam plaanipärast tööd.
Paremaks lennuliikluse turvalisuse tagamiseks uuendab Lennuliiklusteenindus navigatsioonivõrgustikku ja võttis kasutusele täiendavad kaugusemõõtjad. Need on alternatiiviks GNSS-signaalil põhinevale süsteemile, mille alla kuulub ka GPS.
Euroopa transpordisektor seisab silmitsi suurte väljakutsetega, mis on seotud rangemate regulatsioonide ja kasvava vajadusega keskkonnasõbralikkuse järele. UTA Edenred pakub lahendusi, mis aitavad autoparkidel paremini toime tulla nii digitaalse halduse kui ka kütusekulu optimeerimisega.