Oleme mõelnud ka selle peale, et hakata oma vedurit projekteerima, aga see on väga mahukas töö, tunnistas Operaili juhatuse esimees Raul Toomsalu 20. mail Äripäeva raadio saates “Tööstusuudised eetris”.
Mullu oktoobris tutvustas logistika- ja transpordiettevõte Operail koostöös Tšehhi ettevõtte CZ Lokoga ümber ehitatud uut vedurit C30-M, mis on mõeldud manöövertööde tegemiseks, kuid sobib hästi ka kaubavedudeks. Veduri nimeks sai Adam.
Vedurit ehitati 2016.–2017. aastal ettevõtte Tapal asuvas depoos. Ehitusele järgnes testperiood ning nüüd on C30-M valmis igapäevaseks kasutamiseks nii Eesti raudteetaristul kui ka välisturgudele müümiseks.
Operaili juhatuse esimees Raul Toomsalu rääkis Äripäeva raadio saates “
Tööstusuudised eetris”, et vedur Adam on nüüdseks Ukrainasse jõudnud, et pärast testperioodi seal juba tööle asuda.
Järgneb katkend Raul Toomsalu raadiointervjuust.
Kus on täna vedur Adam?
Adam on täna Ukrainas. Puhkpillihelide saatel saatsime ta Ukraina poole teele ja üks poolteist nädalat ta sinna rongide koosseisus sõitis. Täna on ta iga päev 24/7 testimisel, meil on interneti kaudu ülevaade, mida ta seal täpselt teeb ja kuidas läheb.
Põhjus, miks ta testimisel on, on see, et ta üritab endale Ukrainasse saada sertifikaati ja testib neid rajaprofiile, mis seal on. Ja kui testid osutuvad edukaks, siis meil on kokkulepe, et Ukrainasse on võimalik müüa 19 sellist vedurit.
Kui palju vedureid Operailil praegu valmis on?
Täna on põhimõtteliselt valmis ehitatud ja ootab Eestis testsõite kaks vedurit. Lisaks on tellitud ja kohe hakkavad kohale jõudma ka järgmise nelja veduri komplektid ehk kokku on ehitamisel praegu kuus vedurit. Seega üks on valmis ja kuus on ehitamisel.
Mullu oli juttu, et umbes 70–80 sellist vedurit on võimalik ehitada, ja hetkel on teada, et Ukrainasse on võimalik müüa 19 vedurit. Kas on veel mingeid diile paistmas?
Me sellel nädalal (salvestus toimus 15. mail – toim) saadame välja hinnapakkumise kolmele vedurile. Selline päring tuli ja see on päris tõsine päring. Järgmisel nädalal või lähiajal ootame tagasisidet. Tegelikult on eelläbirääkimised juba peetud ning tehniline spetsifikatsioon ja detailsem info läheb sellel nädalal välja.
Mis riigiga tegu on?
Ühe Euroopa Liidu riigiga. Ei tahaks veel nimetada, kellega tegu.
Arvestades rööpmelaiust, siis palju võimalusi ilmselt pole. See on 1520 mm laiusele jah, kuigi kui alusvanker ära vahetada, siis on võimalik ka 1435 mm jaoks teha.
Kuidas teil tunnetus on, kas selle 70–80 veduri jaoks nõudlust on ja igal juhul müüte ära? Tunne on väga hea ja on näha, et nõudlust on. Meie esimene vedur, mida pea aasta enda juures testisime, on osutunud üllatavalt heaks ja soodsaks veduriks.
Vedurite ehitamine võtab teatud aja ja tööd peaks teil jätkuma mitmeks aastaks. Aga mis pärast seda tuleb? Täiesti oma vedur või on võimalik neid vanu USA vedureid juurde osta, et neid siis renoveerida?
Jah, tegelikult meil töö käib iga päev selle nimel, et mõtleme välja uusi tooteid või uusi asju, mida võiksime oma teadmiste ja inimestega teha. Kui me aastas suudame tänase ressursi juures 8 vedurit toota, siis see on 10 aasta töö. Aga kui keegi soovib osta 20 vedurit, siis me kindlasti kaalume seda, et inimressurssi suurendada – ühe veduri ehitamiseks kulub 6000–7000 inimtöö tundi. Me oleme ka selle peale mõelnud, et hakata oma vedurit projekteerima, aga see on väga mahukas töö.
Kogu sertifitseerimine ja katsetamine on kahe-kolme või viie aasta töö. Võib-olla ei ole see meie tee, aga oleme selle peale mõelnud.
Oleme ka ülikoolidega koostööd teinud ja kohtunud, et presenteerida oma ideid ja mõtteid. On ka väiksemaid ideid, näiteks teha vedureid ja vaguneid targemaks. Mitte rauda kokku panna, aga meie kogemuse ja kaubaveo kogemuse põhjal teame hästi, mis aitaks vedurijuhil seda tööd paremini teha, suurendada kütuse kokkuhoidu ja tõsta veel turvalisust.
NB! Intervjuu Raul Toomsaluga saate järele kuulata
Äripäeva uuest podcastide keskkonnast.
Seotud lood
Eesti ettevõtlusmaastikul on viimastel aastatel ilmnenud murettekitav trend: maksuvõlgade ja pankrottide arv kasvab märgatavalt. Statistika näitab, et maksuvõlglaste arv on viimase kolme aastaga suurenenud 35% ning pankrotis ettevõtete arv koguni 48%. Sellises olukorras on oluline, et ettevõtted saaksid oma võlanõuded kiiremini ja efektiivsemalt lahendatud. Siin tulebki appi Infopanga võlaregister, mis pakub innovatiivset ja praktilist lahendust võlgnikega tegelemiseks.