Loetud päevad enne 1. aprillil jõustuvaid tagatisnõudeid kütusemüüjatele võetakse turult viimast ja nn üheööliblikatest kütusefirmad saadavad potentsiaalsetele klientidele ulmepakkumisi.
Kütusetarbijatele saabus möödunud nädalal 8. märtsil e-posti teel järgnev teade: pakume kütust Soldina terminalist (asub Ida-Virumaal Vaivaras – toim), talvist diislikütust A1 hinnaga 1,058 eurot liiter ning diislikütust F grade 1,054 eurot liiter.
Tegemist oli üllatava pakkumisega, sest kütust oli võimalik osta soodsamalt, kui seda müüvad maaletoojad. Võrdluseks, Mazeikiu Nafta Trading House pakkus samal päeval talvist A1 diislikütust hulgihinnaga 1,243 eurot (vahe 0,185 eurot ehk 2,89 krooni). Neste Eesti talvise diislikütuse hulgihind oli siis 1,264 eurot (vahe 0,206 eurot ehk 3,22 krooni).
Tekib küsimus, kas maaletoojatest odavamalt võimaldab kütust müüa maksupettuse skeem? Kas tegemist on pettusega, selgub aga paraku alles siis, kui suur hulk tehinguid on juba tehtud ja saabub käibemaksu tasumise aeg.
Kirjasaatja tõi oma pakkumises täiendavalt välja, et minimaalne ostukogus on 25 tonni, hind sisaldab kõiki makse ning maksetähtaeg on ostjale 1 päev. "Võimalus saada ka erimärgistatud kütust. Hind ja tingimused kokkuleppel," seisis pakkumise lõpus.
Ebaloomulikult odavat diislikütust pakkuv firma Inducell OÜ on end kütusemüüjaks registreerinud 28. veebruaril ehk olnud tänaseks kütusemüüja kaks nädalat. Ettevõtte juht ja omanik on 22-aastane Anari Pent, kelle nimi on seoses võlgnevusega jooksnud läbi ametlikest teadannetest.
Inducelli eksomanik Viimsi Ettevõtjate Liidu juhatuse liige Janek Nelson sõnas, et tema müüs ettevõtet Kuldse Börsi vahendusel, kuna planeeritud äriplaan jäi katki ja niisama polnud mõtet loodud firmat maha kanda. "Anari Penti ei tundnud ma varem üldse ega tunne ka nüüd, vormistasime lihtsalt ostu-müügi tehingu. Küsisin küll, millega ettevõte tegelema hakkab, ta mainis ehitust," rääkis Nelson. Maksupettusi kütuseturul peab Nelson kahetsusväärseks, tema ise sõidab palju Rootsi vahet ja loodab tarbida ausat kütust.
Inducell on pärast praegusele omanikule liikumist registreeritud korterisse Tallinnas A. Adamsoni tänaval. Korter kuulub alates 2008. aasta märtsist Andres Schkiperovile, kellega pole Äriregistri andmetel seotud ühtegi ettevõtet.
Äripäev võttis ühendust soodsalt kütust pakkuva Anari Pentiga, kes jäi hätta selgitamisel, kuidas ta niivõrd soodsat kütust hulgi müüa saab, samas kui suured maaletoojad müüvad temast märgatavalt kallimalt. Pent polnud nõus avaldama enda kliente ega tarnijaid.
INTERVJUU
Telefoni teel tehtud intervjuu Inducell OÜ omaniku Anari Pentiga:
Kas Teie kaudu on võimalik osta kütust?Ee, jaa.
Üks pakkumine on jõudnud minuni, aga ma tahtsin küsida, kust kütus pärit on või mis kvaliteediga see on?Tähendab, mis kütust Te osta sooviks ja mis koguses?
Diislikütust talvist. Minu teada alla 25 tonni ei ole võimalik Teilt osta.Jah, hetkel oleks pakkuda 35 000 liitrit Soldina terminalist.
Aga kust kütus on Teie poolt ostetud või kust see pärineb?See on jah… Mina ostan tarnija käest.
Öelge, kuidas Teil on võimalik pakkuda sellist soodustust, siin suurtel tarnijatel on hinnad kallimad.Mm, noh, hindade järgi… Nii nagu hind on.
Aga ma ei pea muretsema, et kütuse kvaliteet on kehv?Ei, ei, ei. Sertifikaadi ja kõik saab, on olemas.
Te olete kütusemüüjana tegutsenud hästi lühikest aega, kas Teil on kliente, kellelt saaks küsida, kas kütusega on kõik okei olnud?Mm, jah, oleme müünud küll ja suurematele ka, aga väga ei tahaks nagu välja öelda. Paljud, tähendab mitte väga paljud nüüd ei saa öelda, aga suuremad kliendid on ikka ostnud.
Kas mõni jaekett on ka ostnud?Jah, ei, ma niisugust infot ei tahaks väga jagada.
Teate, ma tegelikult helistan Teile Äripäevast, ma olen ajakirjanik.Jah.
Minuni jõudis Teie e-posti teel laiali saadetud pakkumine ja juhiti tähelepanu sellele, et pakkumise hind on kahtlaselt odav. Kusagil 3 krooni vanas rahas on hinnavahe suurte tarnijatega. Kuidas Te saate nii soodsat hinda pakkuda?Nojah, kui soodsat hinda pakutakse… Kui mulle pakutakse, siis saan mina seda ka edasi pakkuda.
Aga kelle käest Teie olete siis ostnud, enne ütlesite, et tarnijatelt, aga nemad ju ei müü nii soodsalt?Ega ma ei tahaks jah kliente nii avaldada, ei tarnijaid ega kliente.
Kas Te seda võite kinnitada, et Teil pole plaanis mingit maksu maksmata jätta?Ei ole.
Müüte ausalt?Ikka.
SKEEM
Äripäev kirjutas 4. veebruaril kütusepettustest artiklites „Kurikaelte kütuseäri on kui mõistatus“ ning „Kütuseäri nahaalsete maksupetturite meelevallas“ ja tõi siis välja ka alljärgneva petuskeemi. 1. Ettevõtja A ostab Eestis aktsiisilaos kütust ettevõtjalt B.
Levinum skeem riigilt käibemaksu väljapetmiseks:
2. Ettevõtja A nimel lubatakse kütus aktsiisilaost välja vabasse ringlusse ehk temal tekib käibemaksukohustus (kuni aktsiisilaost väljumiseni on tehingud käibemaksuvabad). Aktsiisimaksu tasub ettevõtja A ära, sest muidu poleks võimalik kütust aktsiisilaost väljastada.3. Ettevõtja A, soetanud kütuse aktsiisilaos käibemaksuvabalt (0% määr aktsiislao siseselt), väljastab pärast kütuse müümist aktsiisilaost käibemaksuga arve ettevõtjale C.4. Ettevõtja A jätab järgmise kuu 20. kuupäevaks käibemaksudeklaratsiooni esitamata või esitab deklaratsiooni õigeaegselt, kuid jätab deklareeritud summa tasumata.5. Maksuamet reageerib deklaratsiooni esitamata jätmisele või käibemaksu mittetasumisele u paar kuud pärast pettuse toimumist, kuid selleks ajaks on ettevõtja A oma tegevuse lõpetanud ja firma on sageli liikunud tankistide kätte. Riigil jääb käibemaks saamata, kuna ettevõtja A ja tema juhatuse liikmed on varatud.6. Maksupettuse skeemis luuakse ettevõtja A asemele järgmine "keha" ja skeem algab otsast peale. Kirjeldatud skeemis võib ettevõtja C olla heauskne ostja, aga ka petuskeemi osaline, kui ta on teadlik müüja kavatsusest maksudest kõrvale hiilida. Maksupettusele viitab reeglina suurtest maaletoojatest soodsam hind.7. Skeemis võib olla lülisid rohkem, näiteks võib aktsiisilaos A ja B vahel ning samuti aktsiisilaost väljaspool B ja C vahel olla veel firmasid, kellega tehinguid tehakse, et kütuse liikumise kaardistamine võimalikult segaseks muuta.
TAUST
Majandustegevuse registris omab praegu kehtivat kütusemüügi registreeringut 363 ettevõtet, millest valdav osa tegutseb sarnaselt eelkirjeldatud näitele.
1. aprillil jõustub seadusemuudatus, millega kõik kütusemüüjad peavad tasuma 100 000-eurose ning kütuse käibele laskjad miljoni eurose tagatise. Sellise erakordse nõude eesmärk on puhastada kütuseturg massilistest maksupettustest.Eelmisel aastal sai riik kütuseturu käibemaksupettustega kahju ligi 50 miljonit eurot (üle 700 miljoni krooni) – tegemist on ühe viimase paari aasta suurema maksuauguga.
Seotud lood
Kõik ettevõtted, mis tegelevad kaupade ladustamise, transportimise või töötlemisega, teavad hästi, et tõstuki ostmine on üks väga oluline investeering. Õige tõstuki valimine võib aidata tõsta töö efektiivsust, parandada töövoogu ning suurendada tööohutust. Selles artiklis kaalume läbi, milliseid tegureid tuleks arvesse võtta, et teha teadlik otsus tõstuki soetamisel. Samuti vaatame, mida näitab trend ja mida võiks tuua tulevik.