Aasta alguses lõppesid naftasaaduste hoidmiseks ja ümberlaadimiseks mõeldud mahutite ehitamine terminalis Vopak E.O.S. Nüüd hakkab uusi mahuteid ehitama ka Eurodek.
Terminal Eurodek kuulub treiderfirmale Mercuria Energy Group Ltd. Delovõje Vedomosti küsimustele vastates kirjutas ettevõtte asepresident David Ensor, et Eurodek juba alustas Muuga sadama nelja naftasaaduste hoidmiseks mõeldud reservuaari ehitamist kumbki mahutavusega 12 500 m3.
Lisaks mahutitele ehitatakse välja ka vajalik infrastruktuur: torustikud, pumbad, soojendusseadmed jne. Ehitus planeeritakse lõpetada 2010. aasta lõpuks. Investeeringute mahtu ettevõtte ei soovi avaldada.
Ensori sõnul Eurodek ei rendi oma mahuteid Vopak E.O.S-le, vaid teenindab oma kliente. "Uued mahutid ehitatakse vastavalt meie üldisele äristrateegiale ning turunõudmistele," väidab Ensor.
DV küsimuse, kuidas mõjutab Eurodek terminali tööd Venemaa uus sadam Ust-Luga ning naabrite tegevus terminalides Vopak E.O.S, jättis Ensor vastuseta.
Juba mitmendat aastat käivad jutud, et Ust-Luga sadam tõmbab enda peale kogu Eesti naftatransiidi. Räägitakse ka sellest, et halvad suhted Eesti ja Venemaa vahel tühistavad kõik transiidiärimeeste pingutused. Kuid kõigele vaatamata suurendavad kaks suurimat terminali oma võimsusi.
Keegi ei hakka investeerima ärisse, mis annab kohe-kohe otsad. Nagu märgivad mõned spetsialistid, naftatransiit läbi Eesti ei kao kuskile. Lihtsalt muutus töökontseptsioon.
Pikemat aega naftasaaduste transiidiga tegelenud Raivo Vare seletas, et olukord naftasaaduste transiidis on kardinaalselt muutunud. Töötlemise kiirus on juba minevik. Nüüd peamised suunad on - naftasaaduste ümberlaadimine raudtee- ning meretranspordilt, nende pikaajaline hoidmine ning segamine.
Näiteks terminali Eurodek jõuavad naftasaadused meritsi. terminalis laetakse nad ümber mahutitesse ning mõne aja pärast suuremahuliste tankeritega viiakse Euroopasse või USA-sse.
Käesoleva asta üheksa kuuga võttis terminal vastu 362 tuhat tonni naftasaadusi ning saatis välja 272 tuhat tonni.
Seotud lood
Sillamäe Sadama nõukogu esimees Tiit Vähi illustreeris Eesti transiidi olukorda, et kui Transestonia moderaatoril Raivo Varel on käsi kipsis, et see on nagu Eesti majanduse olukord, võrdsustamaks Vare seisukorda transiidi omaga peaks tal veel jala murdma.
Sillamäe sadama juht Tiit Vähi tunnetab, et midagi on suhetes Venemaaga üle pika aja muutumas. "Eelmine nädal olin ma siin mitmetel kohtumistel ja ma tundsin ka Eesti-Vene suhetes kevadehõngu," sõnas Vähi ERR uudistele.
Ettevõtjate algatusel toimub järgmisel esmaspäeval konverents "TransEstonia 2009: Kriisiplaan." Vaibale kutsutud poliitikutelt ootavad transiidivaldkonna ettevõtted senisest sisukamat koostööd, plaanitakse sõnastada arengut toetavad teesid.
Eesti Väärtpaberikeskuse andmetel liikus reedel Eesti ühe suurima naftatransiidi ettevõtte Eurodek Synergy OÜ 270 miljoni krooni suurune osak.
Eesti ettevõtlusmaastikul on viimastel aastatel ilmnenud murettekitav trend: maksuvõlgade ja pankrottide arv kasvab märgatavalt. Statistika näitab, et maksuvõlglaste arv on viimase kolme aastaga suurenenud 35% ning pankrotis ettevõtete arv koguni 48%. Sellises olukorras on oluline, et ettevõtted saaksid oma võlanõuded kiiremini ja efektiivsemalt lahendatud. Siin tulebki appi Infopanga võlaregister, mis pakub innovatiivset ja praktilist lahendust võlgnikega tegelemiseks.