Mõned kuud tagasi kirjutas Äripäeva logistikauudised sellest, kuidas Eesti autovedajad avastasid süsteemsele petuskeemile viitavad mustrid kindlatest Soome tanklatest tankimisel. Anomaaliad tõi päevavalgele SkyFMSi uue põlvkonna sõidukipargi haldamise terviklahendus.
See, et autopargi haldamise süsteemid suudavad analüüsida sõiduki tööd ja juhi sõidustiili, koostada erinevaid raporteid ning pakuvad erinevat nutitarkvara, pole iseenesest midagi uut. Küsimus on selles, kui täpselt üks või teine süsteem suudab kõikvõimalikke andmeid analüüsida ja kui täpsed on baasandmed.
Auto pardaarvutidki pole piisavalt täpsed, aga siin midagi muuta pole võimalik. Samuti on GPS-seadmetelt tuleva info ning kõikide teiste parameetrite töötlemise tarkvara puhas aritmeetika ning erinevus on enamasti vaid disainis, kasutusmugavuses ja saadaolevate funktsioonide valikus.
Kõige suurem muutuja ja küsimärk kogu paketis on kütusekoguse mõõtmine auto paagis. Klassikalised ühe vardaga mõõtmissüsteemid suudavad kütuse kogust mõõta 3-10% täpsusega, mis on abiks näiteks juhtudel, kui kütusevargad paagist mitukümmend liitrit korraga välja lasevad. Kuid puhkudel, mil tankur väljastab veidi vähem kütust, sellest reeglina enam abi ei ole. Kõikumised jäävad seadme kuni 10%-lise vea piiresse ning tanklat, kus kliente juba enama kui kümne protsendiga pügatakse, vaevalt kusagil leidub.
SkyFMSi omatoodetud seadmed viis korda täpsemad
Küllap on see üheks põhjuseks, miks mõned tanklaomanikud endiselt südamerahuga 5-10% võrra vähem kütust väljastavad. SkyFMS autopargi halduse süsteem, mille olulisemad komponendid on ettevõtte enda toodetud, on varustatud kahe kütusemõõtevardaga, mis suudavad omavahel suheldes fikseerida kütusekogust paagis ja selle muutust 1-2 %-lise täpsusega. Ehk täpsusaste on viis korda suurem.
„Üsna varsti pärast seda, kui tulime Eesti turule ja hakkasime neid seadmeid meie ettevõtete autoparkidele paigaldama, hakkasid tulema signaalid nn anomaaliatest,“ kommenteerib SkyFMSi juht Heikki Gross, kelle sõnul tuvastasid mitu erinevat ettevõtet vähem tankimisi kindlates Soome tanklates.
Eesti, Läti ja Leedu tanklates on ette tulnud vaid mõned üksikud juhud, sageli saadakse kütust isegi rohkem, kui kütusetšekil kirjal. Seda, et süsteem valetaks, Gross sisuliselt välistab. „Me taatleme pärast paigaldamist kõik mõõteseadmed põhjalikult üle, teiseks viitab raportite muster ühtedele ja samadele tanklatele erinevate ettevõtete autodel. Sellised mustrid ei saa olla juhuslikud.”
Ekstreemsemad näited on välja tuua ühe Skandinaavias tegutseva Eesti veoettevõtte raportitest, milles ei erine tanklate väljastatud kogused mitte 0,5%, nagu Euroopa Liidu seaduste järgi lubatud, vaid isegi kuni 10%.
„Tõsi, selle konkreetse tankimise puhul oli kogus väike aga kõige suurem kahju rahaliselt tuli mullu oktoobris, kus tšeki järgi tangiti autosse 820 liitrit kütust, paaki jõudis sellest aga vaid veidi alla 759 liitri. Puudu oli üle 60 liitri,“ rääkis ettevõtte omanik, kes on täheldanud, et petetaksegi kõige enam just veokitele mõeldud tanklates. Tavalistes sõiduautodele mõeldud tanklates nii suuri erinevusi pole täheldatud.
„Kuna autosid on meil pargis üsna palju, läbisõidud on suured, siis näiteks ajaperioodil september-oktoober 2018 sain kahe kuuga pügada üle 1300 liitri. See on rahaliselt päris kopsakas summa,” tõdeb ettevõtte juht, kes on raportitel edaspidi silma pidevalt peal hoidnud ning soovitanud juhtidel kõige suuremaid petutanklaid vältida. Pärast seda on anomaaliad vähenenud ning seadmetesse investeeritud summad tänaseks end juba kuhjaga tasa teeninud.
Osa ühtsest terviklahendusest
Kütusekoguse mõõtmine paagis on mõistagi vaid üks osa kogu terviksüsteemist. Sky Fleet Management System (SkyFMS) võimaldab reaalajas jälgida kus üks või teine auto asub, kui kiiresti liigub või kui kaua on ta kusagil seisnud ja parkinud. Süsteemi abil saab jälgida iga juhi sõidustiili ning selekteerida välja need, kellele võib vaja minna ökonoomsussõidu lisakoolitust või lihtsalt tõsisemat vestlust. Süsteemis on üle 40 erineva raporti, mille seast iga ettevõte saab valida just endal vajaminevad. Samuti saab süsteemi abil jagada tööülesandeid, saates need juhtide nutiseadmetesse.
Selleks, et muretult täita töö- ja puhkeaja seadust, laeb SkyFMS süsteem automaatselt alla info raskeveoki sõidumeerikust ja juhikaardilt ning hoiustab seda turvaliselt oma serveris. Süsteem ühildub ka Garmini navigatsiooniseadmega ning loomulikult auto endaga, mille hoiatused saadetakse edasi ettevõtte peaarvutisse ja ettevõtte juhi mobiiltelefonile. Olgu see teavitus lähenevast hooldusest, mõnest tehnilisest rikkest, kiiruseületamisest, kütusevargusest, autosse sissemurdmisest või millest iganes.
Viimased on võimalik ühendada otse turvafirmaga, kes koheselt patrullid kontrollima saadab. Juhuks kui veok peaks sattuma röövlite küüsi, pakub süsteem ka SOS-nuppu, mis ootamatust ohust helisignaaliga märku annab ning auto asukoha turvafirmale automaatselt edastab.
SkyFMS teenindab kokku üle 25 000 sõiduki, üheteistkümnes erinevas riigis. Süsteemiga saab lähemalt tutvuda:
http://www.skyfms.eeInnovatsioon ka teistes valdkondades
Sama kontserni toodetest on üle kümne aasta Eesti turul olnud ka üks kõige turvalisem ja innovaatilisem autode immobilaiser „SkyBrake“, mille puhul piisab vaid kiibi enda küljes kandmisest.
Suurtele ettevõtetel aitab oma energiakulu kontrolli alla saada sama kontserni toode Advangrid, millest on samuti olnud juttu
logistikauudistes. Rohkemat teavet leiab aadressilt
www.advangrid.eeSamuti pakub tütarettevõte Aerones tuuleparkide hooldamiseks maailma võimsamaid droone:
www.aerones.comSeotud lood
Kõik ettevõtted, mis tegelevad kaupade ladustamise, transportimise või töötlemisega, teavad hästi, et tõstuki ostmine on üks väga oluline investeering. Õige tõstuki valimine võib aidata tõsta töö efektiivsust, parandada töövoogu ning suurendada tööohutust. Selles artiklis kaalume läbi, milliseid tegureid tuleks arvesse võtta, et teha teadlik otsus tõstuki soetamisel. Samuti vaatame, mida näitab trend ja mida võiks tuua tulevik.