Saksa valitsus vabastas aastateks 2019 ja 2020 teemaksust kõik raskeveokid, mis kasutavad surugaasi ehk CNG-d või kasutavad üheaegselt nii diislit kui gaasi ehk nö bivalentsed sõidukid. Saksamaa teedel sõitvatele transpordiettevõtetele annab see ühes kuus suurusjärgus 1000 eurot säästu.
- Gaznet juht Kristjan Relvik, CNG tankla, gaasitankla, autogaas. Foto: Tiina Kõrtsini
Kui aastakümneid on kaubaveo korraldamisel kasutatud diiselmootoritega sõidukeid, siis soodsama ja loodussäästlikuma lahenduse otsinguil on viimasel kümnendil tugevasti pead tõstnud gaas ja elekter. Kui viimane on tasuvuse mõttes veel liialt kallis, siis gaasiseadmete näol on leitud lahendus, mis on ühelt poolt soodne paigaldada ning võimaldab samal ajal lisaks loodusele oluliselt säästa ka kütusele tehtud kulutusi.
Säästlikkus ei ole keskne küsimus vaid transpordiettevõtetele, vaid on prioriteetide hulgas ka paljudes Euroopa Liidu riikides, kes otsivaid võimalusi motiveerida turuosalisi üle minema võimalikult loodussäästlikele transpordilahendustele. Saksa valitsus ongi astunud nüüd märkimisväärse sammu selles suunas, vabastades aastateks 2019 ja 2020 teemaksust kõik raskeveokid, mis kasutavad surugaasi ehk CNG-d või kasutavad üheaegselt nii diislit kui gaasi (nö bivalentsed sõidukid). Mida see tähendab transpordiettevõtetele?
Teemaksu vabastus Saksamaal tähendab seal liiklevate kaubaautode jaoks ühes kuus suurusjärgus 1000 euro suurust maksuvabastust, sõltuvalt masina heitmeklassist. Seega on tegemist märkimisväärse soodustusega, mis peaks Saksamaa teedel liikuvaid veokite omanikke motiveerima soetama surugaasiga sõitvaid masinaid. Kuna nõudlus selliste masinate järele on Euroopas tublisti kasvanud, siis hinnad on kõrged ja tarneajad algavad poolest aastast. Alternatiiv, mis ka Eestis on tublisti populaarsust kogunud, on lisada olemasolevale veokile gaasiseade.
Eestis ligi 15 aastat gaasiseadmete arendamise, paigaldamise ja hooldamisega tegelenud Gaznet OÜ juhatuse esimehe Kristjan Relviku sõnul on gaasiseadme näol tegemist lahendusega, kus osa diiselkütusest asendatakse gaasiga. „Sõltuvalt masinast asendab gaasiseade 30-40 protsenti diislist gaasiga, mille tulemusel on mootor keskkonnasäästlikum ning kütusele kuluvad summad vähenevad samuti ca 10-20 protsenti,“ ütles Relvik. Suures pildis tähendab see Relviku sõnul umbes 3€ kokkuhoidu iga 100km kohta, mis 10-15 tuhande kilometraaži korral teeb kuni 500€ kokkuhoidu kuus. Lisaks sõidu- ja kaubaautodele on Eesti staažikaim autogaasiseadmete ettevõte ehitanud gaasile töötama ka mitmeid Eesti kaevanduste kombaine ja traktoreid, mille töötingimused on tavapärasest palju karmimad. Gaasiseadmete hinnad algavad Relviku sõnul 4500 eurost ning kõik sellised paigaldused on end 99 protsendi ulatuses mitmekordselt ära tasunud.
Ehkki autotootjate garantiitingimused on mootori ümberseadistamise kohalt sageli karmid, on seegi küsimus lahendatud läbi koostöö kindlustusseltsiga, kelle poolt on kõik taolised paigaldused kindlustatud. Samas lisab Relvik, et tänu tehnoloogia väga heale kvaliteedile pole veel ühtegi paigaldusega seotud kindlustusjuhtumit nende ettevõtte ajaloos ette tulnud.
Surugaasiga sõites tõstatub kindlasti küsimus seoses tankimisega. Saksamaal on tanklate võrgustik juba katnud kogu riigi ning tankimine ise võtab aega maksimaalselt 10 minutit. Eestiski on võrgustik viimase paari aastaga tublisti arenenud ning tankimise võimalused on olemas igas Eestimaa suunas liikuvate trasside ääres. Kui tangitud on nii diisel kui gaas, võib ilma ühegi peatuseta läbida vägagi pikki kilomeetreid.
Kokkuvõttes on Saksamaal kehtestatud teemaksuvabastus suurepärane võimalus ka Eesti transpordiettevõtetele teha investeering gaasile üleminekuks, mis end paremal juhul juba kolme kuuga ära tasub ja olulist eelist ka tulevikuks konkurentide ees pakub.
Gaasiseadmete kohta saab rohkem lugeda
gaznet.eeKristjan Relvik, tel 56 227 007
Seotud lood
Kõik ettevõtted, mis tegelevad kaupade ladustamise, transportimise või töötlemisega, teavad hästi, et tõstuki ostmine on üks väga oluline investeering. Õige tõstuki valimine võib aidata tõsta töö efektiivsust, parandada töövoogu ning suurendada tööohutust. Selles artiklis kaalume läbi, milliseid tegureid tuleks arvesse võtta, et teha teadlik otsus tõstuki soetamisel. Samuti vaatame, mida näitab trend ja mida võiks tuua tulevik.