• 24.10.13, 11:17
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Kui suure osa moodustab Eesti majanduses transiit

Ekspertide hinnangud on transiidi osakaal Eesti majandusse 6-12%. Täpne uuring avalikustatakse novembri keskpaigas.
Euroopa Komisjoni transpordivolinik Siim Kallas ütles ajalehele Delovõje Vedomost, et transiidi osa Eesti majanduses on ülehinnatud. Samas väljaandes kommenteerivad Kallase arvamust ka transiideksperdid.
Ekspert Raivo Vare väidab, et kui võtta arvesse transiidi algpositsioone meie majanduses ja teiste sektorite järk-järgulist laienemist, siis on eurovoliniku Siim Kallase sõnadel transiidi väikse osakaalu kohta tõsi taga. „Transiidi osakaal kahaneb pidevalt. 90. aastatel moodustas see erinevate hinnangute kohaselt kuni 15%, kuna valdkond oli üks esimesi ja väheseid, mis alustas konkurentsivõimeliselt rahvusvahelise tööjaotusega. Sellele järgnesid ka teised sektorid, majandus kasvas ja transiidi osakaal kahanes. Raske on öelda, millisel määral,“ märkis Vare.
Eurostati andmetele ei tasu Vare sõnul toetuda, kuna seal kasutatav metoodika ei arvesta antud sektori osa teistes valdkondades: näiteks pangandus- ja investeerimisvaldkonda, kus suur osa transiidiäri rahalistest vahenditest liigub. „Täna annaksin transiidile 7-8%,“ lisas Vare.
Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi hinnangul võib transiidi osa moodustada 5-10%.
Transiidikeskuse juhataja Erik Laidvee tuletas meelde, et Siim Kallas on ise aktiivselt seisnud Rail Balticu projekti eest, mille tasuvus on väga tihedalt seotud kaubaveo perspektiividega, kuna lubab käivitada transiiti põhja-lõuna suunal. Seega on Laidvee arvates transiidi väikse osatähtsuse jutus tegu mingi möödarääkimise kui eurovoliniku reaalse seisukohaga.
Viimasest transiidi uuringust on möödas juba üle kümne aasta. Siis näitas uuringu tulemus, et transiit andis Eesti SKPsse otseselt 6-7 % ning kaudselt 10-12%. Laidvee arvates tuleks küsimust uuesti uurida, kuid tema hinnangul on transiidi osakaal peaaegu sama ka praegu. „Isegi kui see osa oleks 5%, oleks transiit väga tähtis majandussektor. Kõik meie naaberriigid ronivad nahast välja, et seda osa suurendada, aga meie jaoks on see vähetähtis!?“ imestab Laidvee ja lisas, et Eesti kahe viimase kvartali SKP tõus oli poole väiksem oodatust just veondusest ja laondusest tuleneva miinuse tõttu.
Logistika ja Transiidi Assotsiatsiooni juhatuse esimees Andres Valgerist kinnitas Logistikauudistele, et põhjalik uuring transiidi osatähtsusest Eesti majanduses on valmimas ja avalikustatakse novembri keskel. Uuringu viis läbi PricewaterhouseCoopers.

Seotud lood

Uudised
  • 22.10.13, 14:04
Kallas: Transiidi osa Eesti majanduses on ülehinnatud
Euroopa Komisjoni transpordivolinik Siim Kallas ütles venekeelsele ärilehele Delovõje Vedomost, et transiidi osakaal meie majanduses tundub suurem, kui on tegelikkuses.
Uudised
  • 26.06.14, 00:43
PwC uuring: Eestist on saanud regiooni kalleim transiidikoridor
Rahvusvahelise audiitorfirma PwC uuring tuvastas, et Eesti transiidikoridor on otseste konkurentidega võrreldes kujunenud kõige kallimaks koridoriks, mis mõjutab negatiivselt Eesti transiidikoridori konkurentsivõimet.
Uudised
  • 19.11.13, 12:21
Eesti kaubavedu Baltimaade halvim
Suuresti riigi rangete piirangute tõttu on kaubavedu Eestis vähenenud kümne aastaga 14 protsenti ja reisijatevedu kaheksa aastaga 12 protsenti, naabrid Läti ja Leedu on seejuures mahtu kasvatanud, kirjutas Äripäev avalikustatud uuringust.
  • ST
Sisuturundus
  • 07.11.24, 22:54
Vastukaalutõstukid ‒ miks on tarvis ja mida valida?
Kõik ettevõtted, mis tegelevad kaupade ladustamise, transportimise või töötlemisega, teavad hästi, et tõstuki ostmine on üks väga oluline investeering. Õige tõstuki valimine võib aidata tõsta töö efektiivsust, parandada töövoogu ning suurendada tööohutust. Selles artiklis kaalume läbi, milliseid tegureid tuleks arvesse võtta, et teha teadlik otsus tõstuki soetamisel. Samuti vaatame, mida näitab trend ja mida võiks tuua tulevik.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Logistikauudised esilehele