Taisto Liinide liinispetsialist Jan Landrat kinnitas, et Taistos töötamise vastu on huvi suur ning vabanevad bussijuhi töökohad täituvad kiiresti.
Landrati sõnul on Taisto Liinidel viimastel aastatel välja kujunenud väga stabiilne töötajaskond ja tööjõu voolavus on väga väike. „Kui meil ka mõni bussijuhi koht peaks vabanema, siis huvi meil töötamise vastu on üldiselt suur, bussijuhtide seas levib info tavaliselt suust suhu,“ rääkis Landrat.
Taisto liinibussijuhtide keskmine vanus on 49 aastat. „Töö suure bussiga pikkade vahemaade läbimisel eeldab eelkõige suurt vastutust ja pingetaluvust, seega otse koolipingist tulijale meil tööd pakkuda ei ole,“ ütles Landrat. Ta lisas, et uutelt töötajatelt ei eeldata eelnevat bussijuhina töötamise kogemust, vaid eelkõige elukogemust ja töö tegemise harjumust, oskust erinevates situatsioonides hakkama saada ja see kõik tuleb vanusega.
Laiemalt vaadates hoiab Landrati sõnul noori bussijuhi tööst eemal eelkõige kaks asjaolu. Esiteks on bussijuhi ameti omandamine Eestis väga piiratud. Bussijuhiks saab õppida ainult Kehtna majanduskoolis Raplamaal ning selleks peab olema vähemalt 24-aastat vana. „Probleemi aitaks kindlasti lahendada, kui D-kategooria omandmaise võimalus oleks igas maakondlikus kutsekoolis, kus bussijuhiks oleks võimalik õppida lisaks valitud erialale ning D-kategooria juhiloa omandamine peaks olema võimalik ka ajateenistuse läbimise käigus,“ leidis Landrat.
Teiseks mõjutab Landrati arvates noori kindlasti asjaolu, et bussijuhi karjääri tuleb alustada eelkõige linnaliini või maakonnaliini bussijuhina ja alles siis on võimalik edasi liikuda kaugliinidele. Aga kohaliku liikluse teenindamine ei tundu noorele inimesele palga ega töötingimuste tõttu alguses piisavalt atraktiivne. „Keskkooli lõpetajat ei riski ettevõtted kohe turismigrupiga välismaale palmi alla saata,“ nentis Landrat. Ta näeb lahendusena, et noorele inimesele muudetakse maa- ja linnaliinide bussijuhi töötingimused atraktiivsemaks.“Põhitöö on siin teha vedude tellijatena kohalikel linna- ja maavalitsustel,“ ütles Landrat.
Seotud lood
Aprillis toimunud Äripäeva Logistika klubis leidsid osalejad, et praegune bussijuhtide ametikoolitus on aja ja raha raiskamine. Koolitusprogramm tuleb ümber vaadata, et see vastaks bussifirmade vajadustele.
Bussifirma SEBE bussijuhi tasuta väljaõppeprogrammis osalemiseks laekus 55 sooviavaldust. Programmi edukal läbimisel tagatakse töökoht SEBE Tartu linnaliini bussidel.
Bussiettevõte AS SEBE alustab sarnaselt Tartule ka Tallinnas D-kategooria juhiloa kursust ning võimalust hiljem sõlmida ettevõttega kaugliinibussijuhi tööleping, kus on garanteeritud 1000 euro suurune brutokuupalk.
AS Sebe alustas bussijuhtide väljaõppe programmiga. Edukalt programmi läbinutele tagatakse ka töökoht Sebe Tartu linnaliini bussidel.
Eesti ettevõtlusmaastikul on viimastel aastatel ilmnenud murettekitav trend: maksuvõlgade ja pankrottide arv kasvab märgatavalt. Statistika näitab, et maksuvõlglaste arv on viimase kolme aastaga suurenenud 35% ning pankrotis ettevõtete arv koguni 48%. Sellises olukorras on oluline, et ettevõtted saaksid oma võlanõuded kiiremini ja efektiivsemalt lahendatud. Siin tulebki appi Infopanga võlaregister, mis pakub innovatiivset ja praktilist lahendust võlgnikega tegelemiseks.