Euroopa õhuruum ja lennujaamad on ülerahvastatuse ohus. Ilma oluliste investeeringuteta Euroopa lennuliikluse juhtimissüsteemi ühtne Euroopa taevas (Single European Sky) ajakohastamise toetuseks tabavad meie õhuruume ja lennujaamu ummikud.
Juba praegu on 440 lennujaama kohta 1,4 miljardit lennureisijat aastas. Iga päev läbib Euroopa õhuruumi 26 000 lendu. Igal aastal toimub 10 miljonit lendu; lendude arv suureneb 5% aastas.
Seega toimub 20 aasta pärast 16,9 miljonit lendu aastas – see tähendab, et Euroopa õhuruumi läbiks 2030. aastal sama palju lende kui on Beijingis elanikke. Raske ülesanne on saavutada, et lennud oleksid sujuvad, turvalised ning õigeaegsed.
Probleemiallikas on asjaolu, et lennuliikluse korraldamise süsteem on iganenud; mõned praegugi kasutatavad põhitehnoloogiad pärinevad 1950. aastatest.
Euroopa Komisjon pakub välja, et lahendus oleks ajakohastada Euroopa õhuruumi, võtta kasutusele üle-euroopaline lennujuhtimissüsteem (ühtne taevas) – 27 liikmesriigi killustunud õhuruumide uuendamisega luua üle-euroopaline sidus lennuliikluse korraldamise süsteem.
Komisjoni eesmärk lennunduses:
- kolmekordistada õhuruumi läbilaskevõimet;- tõhustada turvalisust kümnekordselt;- vähendada mõju keskkonnale 10%;- vähendada lennuliikluse haldamise kulusid 50%.Allikas: Euroopa Komisjon
Seotud lood
Täna avaldatud Euroopa lennuliikluse korraldamise üldkava nn ühtset Euroopa taevast käsitlev arenguaruanne on murettekitav, märkis Siim Kallas täna raporti ettekandmisel.
Euroopa Komisjoni asepresident ja transpordivolinik Siim Kallas teeb homme ettekande ühtse Euroopa lennuliikluse teemadel, kus tuleb jutuks lennuliikluse tõhusamaks muutmine, kulude ja hilinemiste vähenemine.
Sel nädalal sai jõudis avalikkuse ette 8. aprillil 2025 toimuva Laoseis 2025 konverentsi programm, mis keskendub suures osas kogemuslugudele: kokku on laval seitse kasutajalugu nutikate tehnoloogiate ja lahenduste rakendamisest laondussektoris.