• 31.01.11, 09:25
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Väärsi: võõrutame inimesed autost

Kaugliinidel konkureerivad bussifirmad lisaks üksteisele ja rongile ka autoga, leiab ASi SEBE juhatuse esimees Kuldar Väärsi, kes püüab inimesi autost võõrutada. 
SEBE ei ole bussiturul monopol. Isegi kui vaatame vaid kommertsalustel toimivat kaugliiklust, siis kokku on väljastatud 199 liiniluba ning aastas teevad bussid ca 165 000 väljumist. SEBE bussid teenindavad 69 liiniloa alusel ning teevad aastas 63 000 väljumist. See on 35-38% turu mahust – ülejäänud osa turust jaguneb paljude teiste vedajate vahel.
Lisaks kommertskaugliiklusele on väga oluline roll aga avalikul liiniveol, kus riigieelarveliste vahendite toel tellitakse vedajatelt veoteenust. Siin turul on vaieldamatuks valitsejaks Atko Grupp, kes on vedajaks koguni kaheksas maakonnas.
Ega SEBE’l ole selle vastu midagi kui Atko või veel keegi teine ka kommertskaugliinidel senisest rohkem osaleb. Olen arvamusel, et turureeglid võivad olla senisest avatumad. Oluline on, et bussiturul toimetaks rohkem paidlikke ja teenust arendvaid ettevõtteid, kes mõistavad, et ühine eesmärk peab olema bussikasutajate arvu suurendamine.
Riigilt suures mahus avaliku liiniveo toetuse saamine annab aga ettevõttele kommertsliinide turule sisenemisel olulise eelise. Üldkulud ettevõtte juhtimisele ning remondibaasidele on suuresti kaetud juba maakondade teenindamisest saadavate tuludega. Kommertsliinide lisandumisel tuleb kate leida vaid bussidele, remondile, kütusele ning tööjõule mõeldud otsekuludele. Sellised konkurendid on väga ohtlikud just väikefirmadele, kes teenindavad vaid mõne bussiga paari-kolme liini.
Seega on täiesti mõistetav, et seni suuresti avalikke liine teenindanud Atko Grupp, Mulgi Reisid ja Go Bus ihaldavad täiendavat tulu teenida ka kommertsliiklusest.
SEBE pooldab avatud ning vabaturu tingimustes toimivat bussiliiklust, kus erinevate vedajate nutikusest sõltub see, keda reisijad eelistavad. Turureeglid peavad tagama bussiliikluse jätkusuutlikkuse ning reisija jaoks nauditava ja stabiilse teenuse. Päeva lõpuks selgub, milline bussifirma on kõige võimekam klientide teenindamisel ning nende juurde võitmisel.
Muudatused liinilubade andmise põhimõtetes, millest viimasel ajal Atko ja Mulgi Reisid räägivad ei ole aga vaba konkurents. Vaba konkurents ei ole  see, kui teeme turu korraks lahti ja laseme ainult need, kes kõige rohkem kisavad uksest sisse. Seejärel aga paneme ukse jälle kõvasti kinni. Turg peab olema kogu aeg avatud uutele ja nutikatele lahendustele, mis viiksid bussiliiklust edasi.
Turu summeeritud nutikus tuleb suunata bussiliiklust tervikuna pikaajaliselt edasi arendama. Vaba konkurentsi tulemusena peab kasvama inimeste arv, kes bussi oma esimeseks eelistuseks peavad. Lihtsalt reisijate ümberjagamine bussifirmade vahel ei ole pikaajaliselt ühiskonnale lisaväärtust andev tegevus.
Nii Tallinna ja Tartu vahel kui ka mujal ei ole bussi peamiseks konkurendiks teine buss. Võistlus reisija pärast käib ka rongiga ning peamiselt autoga. SEBE on oma eesmärgiks seadnud inimese autost võõrutamise ning bussiga nauditava ühenduse pakkumise erinevate Eestimaa linnade vahel. Buss peab olema mugav, turvaline ning täpne liikumisvõimalus ühest punktist teise. Pakkudes samas ka lisavõimalusi, mis autoroolis puuduvad. Näiteks tasuta WiFi vahendusel oma tööasjad korda ajada või lihtsalt uudiseid lugeda. Möödunud aastal kasvas reisijate arv SEBE bussides ca 9% võrra. Need on paljuski inimesed, kes varem on bussile eelistanud autot.
Avatud kommertsliinide turg peab kaasa tooma seal toimetavate vedajate arvu suurenemise. Kindlasti hoiab ka konkurentsiamet silma peal, et riigilt suures mahus avaliku liiniveo toetuse saamine ei muutuks Atko, Go Bus’i ja Mulgi Reiside jaoks kommertsliiniveol konkurentsieeliseks. Sellise eelise ära kasutamine tooks avatud turu asemel kaasa hoopis selle jagunemise 4-5 suurema vedaja vahel.

Seotud lood

Uudised
  • 06.01.11, 06:24
Seadus põlistaks Sebe ülemvõimu kaugliinidel
Suuremate linnade vahelistel bussiliinidel jääb igavesti valitsema Sebe, kui hakkab kehtima transpordiseaduse uus redaktsioon, mis kaitseb liinil juba tegutseva ettevõtja ärihuvisid.
Uudised
  • 10.01.11, 17:38
Ots: avame Eesti kaugliinituru täielikult
Konkurentsiameti juht Märt Ots kirjutab, et ameti läbiviidud analüüsi tulemusena saab järelselgus, et majanduslikult oleks kõige otstarbekam avada kaugliiniveo turg konkurentsile täielikult.
Uudised
  • 26.01.11, 14:39
Tatter: täiesti vaba bussiturg suretaks väikevedaja
Vaba turuga kaasneb ühistransporditeenuse ebastabiilsus ja kvaliteedi langus, samuti võib see surmavalt mõjuda väikevedajaile, leiab majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi teede- ja raudteeosakonna juhataja Ain Tatter.
  • ST
Sisuturundus
  • 07.11.24, 22:54
Vastukaalutõstukid ‒ miks on tarvis ja mida valida?
Kõik ettevõtted, mis tegelevad kaupade ladustamise, transportimise või töötlemisega, teavad hästi, et tõstuki ostmine on üks väga oluline investeering. Õige tõstuki valimine võib aidata tõsta töö efektiivsust, parandada töövoogu ning suurendada tööohutust. Selles artiklis kaalume läbi, milliseid tegureid tuleks arvesse võtta, et teha teadlik otsus tõstuki soetamisel. Samuti vaatame, mida näitab trend ja mida võiks tuua tulevik.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Logistikauudised esilehele