• 26.02.10, 09:40
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Transpordi Ametiühing: palgad vaja taastada aasta lõpus

Transpordi Ametiühing soovitab taastuvale inflatsioonile ja majanduskasvule viidates alustada palkade taastamist juba selle aasta lõpus. Kunstlik palga madalal hoidmine tõmbab  töötajad ära kiiremini taastuvatesse Soomesse ja Rootsisse.
Eile avaldatud 2009. aasta viimase kvartali palgastatistika kinnitab, et keskmist palka tirib Eestis alla kärbetest puretud avalik sektor, kommenteerib Transpordi Ametiühing .  
Kuigi maksulaekumised olid kurjakuulutavad kogu aasta lõikes, hoidsid omavalitsused palgakärpeid valimiste
tõttu kinni, kuid need said aasta lõpus siiski teoks. Kuna Tallinna, Tartu ja Pärnu linna eelarved kannatavad tõsiselt töötuse mõjude käes, on oodata keskmise palga langust ka jooksvas kvartalis – veduriks omavalitsused ja neile teenuseid osutavad ettevõtted.  
Et omavalitsuste laenuvõimalused on kinni keeratud ning riiklikult on vähendatud ka omavalitsustele jäävat üksikisiku tulumaksu osa, võib väita, et avalikus sektoris toovad töötajad kõige suuremaid ohvreid euro tulekuks. Riigieelarve suurem sõltuvus tarbimismaksudest tõi kärpelaine riigitöötajateni varem, kuid palgalangused riigiaparaadis on suuremas osas ka tänaseks juba läbi viidud. Nagu buumi lõpus olid avaliku sektori palgad palgaralli eestvedajaks siis nüüd on nad selgelt uue tõusu piduriks.
 Erasektori suurim palgalangus raputab jätkuvalt ehitust, kuid peale eilsete halbade majandustulemuste avaldamist juhtivate ehitusettevõtete poolt on pigem oodata, et olukord siin stabiliseerub. Suurte tee-ehitusobjektide käivitudes võib märtsist-aprillist sektoris ka kerget tõusu oodata, kuid see on pigem hooajalise mõjuga ning piirdub spetsialistide ja oskustöölistega, sest lihttööde hinda mõjutab jätkuvalt kõrge töötuse tase.
 Seoses inflatsiooni ja majanduskasvu taastumisega soovitab Transpordi Ametiühing alustada palgatasemete järkjärgulist taastamist juba selle aasta lõpus. Paljudes tööpaikades ongi palgavähendused vormistatud tähtajaliselt, mis tähendab, et kui uued läbirääkimised tööandjatele ebaõnnestuvad, hakkavad palgad tõusma automaatselt. Kindlasti ei soovita Transpordi Ametiühing palku kunstlikult madalal hoida, sest Soome ja Rootsi kiirem taastumine võib väärtuslikuma tööjõu ära tõmmata ja see pidurdaks meie majanduse käivitumist.
 Kui tööandjad peaksid jätkuvalt tulema välja uute palgalangetuskavadega, soovitab Transpordi Ametiühing töötajatel nõuda täpseid majanduslikke kalkulatsioone, mis tõestavad palgalanguse möödapääsmatust. Sel juhul tasub kokku leppida ka languse tähtajas ning suunata langus ebakindlatele lisatasudele. Jätkuvalt annavad mõningast kindlust palgavähenduste vastu ametiühingute sõlmitud kollektiivlepingud, mis tagavad ka ausa konkurentsi ja vähendavad ümbrikupalga riski.
 

Seotud lood

Uudised
  • 25.02.10, 09:40
Tööjõukulu näitas logistikas viimases kvartalis kasvu
Eelmise aasta viimases kvartalis kasvasid veonduse ja laonduse palgad ning tööjõukulu III kvartaliga võrreldes mõne protsendi võrra.
Uudised
  • 25.02.10, 16:29
RM: edaspidi palkade langus aeglustub
Tööturu kohandumise ja tagasihoidliku sisetarbimise tingimustes alanes keskmine palk 2009. aasta neljandas kvartalis üle 6 protsendi. Palgakulude vähenemist mõjutas ka väiksem töökoormus ja tulemustasude alanemine. 
Uudised
  • 26.02.10, 12:28
Ekspordi püsivhind detsembris kasvas
Võrreldes aasta varasema perioodiga, suutis 2009. aasta detsembris ekspordi püsivhind kasvada ligi paar protsenti, kommenteerib majandus- ja kommunikatsiooniministeerium.
  • ST
Sisuturundus
  • 24.01.25, 09:44
Kui suur on su ettevõtte süsiniku jalajälg? Mõõda ära!
Kui sa veel ei tea, millest koosneb sinu ettevõtte jalajälg, siis nüüd on paras aeg selgust saada. Praktiline ja personaalne koolitus aitab sul seda teha.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Logistikauudised esilehele