Ehkki osa väiksemaid transpordiettevõtteid tunnistab tugevat käibe vähenemist ja paljud on raskustes just ehitusmaterjalide vedude ärakukkumise tõttu, on toidukauba vedaja olukord stabiilne.
"Ega väga ei ole langenud. Kuigi mul on tunne, et viimased paar nädalat on väike langus olnud," tunnistas külmikhaagistega Lääne-Euroopast ning Skandinaavia maadest Eestisse toidukaupa vahendava, juba 12. aastat tegutseva ASi Applaford ES juht Raivo Nirk. "Mina seda ei tunneta, aga kliendid on rääkinud," lisas ta langustrendi kohta.
Applaford ES on üks väiksematest transpordifirmadest, mis jõudis ka aasta alguses avaldatud Äripäeva gasellide TOPi. Edetabeli koostamisel on võrreldud väikeettevõtteid, mis eelnevatel aastatel kõige jõudsamalt käivet ning kasumit kasvatasid. Edetabeli koostamisel arvestati aga ettevõtte kasvuga buumiaastatel 2005-2007.
Nirgi sõnul suurendas ettevõte 2008. aastal veidi ka masinaparki ja seetõttu suurenes mõningal määral käive. "Teenuse hinnad on aga langenud," ütles ta samas.
Teise väikse toidukaupade vedaja, tänavuste transpordigasellide esinumbri 1996. aastal asutatud ACC Welcar OÜ juht Heli Hiis kinnitas küll 30protsendilist käibe langust, kuid pidas seda paratamatuks. Samas tunnistas ta, et olukord on tema hinnangul stabiilne. "Inimesed peavad ju ikkagi sööma. Meie veoartikkel lihtsalt on niisugune," ütles põhiliselt Soome, Eesti, teiste Balti riikide ja Poola vahel veoteenust osutava väikeettevõtte juht.
Onerton OÜ juht Arvo Pajo kinnitas, et ka temale kuuluva ettevõtte käive on kuni 30 protsenti kukkunud, ent ettevõtte väljavaadetesse suhtub ta optimistlikult. Põhiliselt on Onerton keskendunud vedudele Skandinaaviasse. "Aga praegu on nii, et kui kliendil vaja kaupa vedada, siis sõidame sinna, kuhu vaja," lisas ta. Pajo sõnul lõppes 2008. aasta veel täitsa korralike tulemustega, ent praegune langus väljendub kogustes.
"Kui varem saadeti 20-25 alust kaupa, siis praegu läheb 5-10 alust," ütles ta. Teise näitajana tõi Pajo välja selle, et Rootsi sõites pole laevakohale enam järjekorda.
Natuke teistmoodi transpordiga tegelev Transring Tartu OÜ käive on ettevõtte omaniku Jaak Kivisilla sõnul samuti möödunud aasta lõpust alates langenud. Ettevõte on keskendunud ülegabariitsete vedude korraldamisele Lääne-Euroopast Venemaale.
"Näiteks roomikkraana, mis võtab paarkümmend raudteevagunit või 29 autotäit. 600tonnise tõstejõuga ja läheb näiteks aatomielektrijaama ehitusele," selgitas Kivisild. Kuna ka Venemaalt on tellimused vähenenud, siis kinnitas ta, et ettevõtte käive on vähenenud pea poole võrra.
Kõigil aga sama jõudsalt ei lähe. ACC Welcari juhi Hiisi sõnul sõltubki väga palju kaubast, mille vedamisele ettevõte on keskendud. "Ma vaatan ikka väikeste vedajate ringkonda. Need, kes vedasid ehitusmaterjale, nendel on ikka hästi raske praegu," teadis ta konkurentide kohta.
Sama kinnitas ka praeguseks raskemasse seisu sattunud viie autoga kaubavedusid korraldava Pro Transport OÜ juhatuse liige Urmas Saks.
"Veondusele pani põõna see, et ehitusmaterjale pole enam vedada. Enne oli praktiliselt pool vedudest ehitusmaterjalid," sõnas ta. Pro Transpordil on tekkinud ka võlgnevus maksu- ja tolliameti ees. "Me sõidame siin nulli ja miinuse vahepeal praegu. Raha lihtsalt kõigi asjade jaoks korraga ei jätku. Kuu aja maksud on pidevalt võlas," märkis ta ja kinnitas, et põhiline murekoht ongi madal veohind. Samas lootis Saks praeguse surve üle elada ja raskustest hoolimata edasi tegutseda.
Pro Transpordi oluline sihtkoht on Norra ja ettevõte tegeleb kaubaveoga enamalt jaolt logistikahiiu DHL kaudu. Seda, et toiduainete vedajatel parem põli on, kinnitas ka tema. "Aga see on kinnistunud kindlate firmade kätte. Sinna vahele saada on raske," nentis ta.
28st Gaselli TOPi jõudnud transpordiettevõttest on raskemat seisu märkivaid maksehäired Krediidiinfo andmetel kokku 13-l.
Seotud lood
Kõik ettevõtted, mis tegelevad kaupade ladustamise, transportimise või töötlemisega, teavad hästi, et tõstuki ostmine on üks väga oluline investeering. Õige tõstuki valimine võib aidata tõsta töö efektiivsust, parandada töövoogu ning suurendada tööohutust. Selles artiklis kaalume läbi, milliseid tegureid tuleks arvesse võtta, et teha teadlik otsus tõstuki soetamisel. Samuti vaatame, mida näitab trend ja mida võiks tuua tulevik.