Eritemperatuursele logistikale spetsialiseerunud Nordnet OÜ ajalugu ulatub 17 aasta tagusesse aega, mil +2 kuni +6 ja kuni –18 kraadi juures logistika täisteenust pakkuvate ettevõtete turul oli tühimik. Ettevõttel on olnud häid ja halvemaid aegu, aga seda on majanduskriisid ja keerulised etapid kindlasti õpetanud, et varjatud ressursse on organisatsioonis alati ja protsesse tõhustades on võimalik need üles leida ja tööle panna. „Meie DNAsse on punutud mõtteviis, et ebaefektiivsed sammud tuleb oma protsessidest välja viia ja aitame selles ka oma kliente,” ütleb Nordneti juhataja Madis Laansalu.
Nordnet on tihti abiks just siis, kui näiteks mõni toiduettevõte tahab keskenduda oma põhitegevusalale, milleks on pigem tootmine ja/või müük ning üldjuhul ei ole logistika. Logistika on aga väärtusahela mõistes kriitilise tähtsusega ning seetõttu on teatud juhtudel mõistlik pöörduda selle ala spetsialistide poole, kelle kogemused ja tugevused peituvad just logistilise ahela ülesehitamises.
Toome välja 5 kogemuslugu, kuidas Nordnet on enda tegevusi optimeerinud ja selle kaudu oma klientide logistilist ahelat efektiivistanud.
Tehnoloogia tagab madalama hinna ja kõrgema kvaliteedi
Nordnetis analüüsitakse pidevalt, kuidas tõsta teenuse kvaliteeti ja samal ajal efektiivsust. Näiteks katsetame selleks tehnoloogiaid, mida teised meie valdkonna ettevõtted Eestis ei ole varem kasutanud. Tänu sellele oleme leidnud palju selliseid lahendusi, millest võidame meie ja ka meie kliendid. Näiteks kui tavaliselt on ladudes riiulite vahe 3,5 meetrit, siis meil on 1,9 meetrit ehk ruumi kasutatakse tõhusamalt, mis alandab omakorda hoiustamise hinda. Et oluliselt kitsamas riiulivahes aega kaotamata toimetada, ei suuna Nordnetis riiulivahes tõstukeid inimene, vaid induktsioonvool. Tänu sellistele efektiivsetele lahendustele saame tuua hoiustamise omahinna sellise tasemele, et võime end julgelt nimetada turu hinnaliidriks.
Kui mahud kasvavad ja lisanduva mahu käitlemiseks tunduks loogiline palgata lisainimesi, siis esmalt teostame alati analüüsi, et võimalikult täpselt aru saada, millele töötajate aeg kulub. Võib-olla saab tarkvaraga probleeme lahendada ja sel viisil hoopis tõhusust kasvatada? Enne, kui me uue inimese värbame, peame olema 100% kindlad, et tehnoloogiast üksi ei piisa tekkinud kitsaskohta lahendamiseks.
Klientide jaoks toob selline lähenemine kaasa kaks positiivset aspekti: esiteks, mida efektiivsemalt toimetame meie, seda paremat hinda saame pakkuda oma klientidele. Ja teiseks loomulikult teenuse kvaliteet: paber, pliiats ja inimene ei taga kunagi samal tasemel tulemust kui digitaliseeritud või automatiseeritud protsess.
Järjepidev katsetamine viib lõpuks eduni
Nordnet oli esimene külmlogistikaettevõte, mis alustas täiselektroonilise komplekteerimisega, mis tähendab, et kõik tooted komplekteeritakse skannerite ja arvutitega. „Tavaladudes on see tavaline, kuid külmladude jaoks on reeglina selline tehnoloogia liiga õrn – küll on kuvarid ära külmunud ja sildid printimata jäänud. Katsetasime kümneid ja kümneid kordi, kuni jõudsime lahenduseni, mis sügavkülmas reaalselt töötab. Just selline järjepidevus oma eesmärkideni jõudmisel on üks meie trumpidest,” nendib Nordneti logistikajuht Andri Jõema.
„Teine tõhus lahendus, mis tavaladudes on tavaline, kuid külmladudes haruldane, on iga üksiku kasti markeerimine saaja infoga vältimaks või avastamaks edaspidistes protsessi etappides probleeme. Reeglina suurtes ladudes pannakse markeeringud vaid ülemistele kastidele, samas kui peaks miskit juhtuma ning kastid ei ole kuni ahela lõpuni samas järjekorras, võib minna tunde õige kauba leidmiseks. Me oleme ennetanud probleeme ja järgmised sammud n-ö läbipaistvamaks teinud, et ei saaks autojuht eksida, klient saaks lihtsamalt kaupa kontrollida jne. See kõik muudab kauba liikumise läbi logistilise ahela efektiivsemaks.”
Ühelt kliendilt saadud õppetundidega aidatakse ka teisi
Enamasti ei oodata kolmanda osapoole logistikaettevõttelt, et ta vaataks oma kliendi kogu tarneahelat tervikuna. „Oleme seisukohal, et meie kliendid ei pea olema logistikaspetsialistid, mistõttu me oleme alati valmis nii nõu kui ka jõuga aitama nende tarneahelaid efektiivsemaks muuta. Meie eelis on see, et oleme näinud väga paljude klientide vajadusi ja neid vajadusi rahuldavaid lahendusi, mistõttu suudame väga kiiresti leida enamikule, kliendi jaoks uudsetele probleemidele kiire ja kvaliteetse lahenduskäigu,” usub Laansalu.
Parimad lahendused sünnivadki koostöös kliendiga – kliendil peab olema vajadus ja usaldus Nordneti vastu, et sellele koos lahendust otsida. Näiteks kui Eestis on standard, et logistikaettevõtted täidavad täna saabunud tellimuse homse päeva jooksul, siis Nordneti poole pöördus klient, kes vajas lahendust, kus tellimus saabub täna ja veel täna õhtul ei pea mitte kaup ainult laost väljuma, vaid jõudma ka Soome. Lisaks kõigele muule sõltub selline tarne laevaliiklusest ja hilinemised ei tule seetõttu kõne allagi. Selle ülesande lahendamine oli väljakutse, kuid saime edukalt hakkama ja nüüd pakume sama päeva tellimuse täitmise teenust lähiriikidesse ka teistele klientidele.
„Maailm muutub kiiresti ning aina olulisem on paindlikkus – ettevõtjal peab olema valmisolek ja teadmine, kuidas saada hakkama muutuvates oludes,” räägib Laansalu. „Meie mentaliteet on selline, et esmapilgul ebamugavatena tunduvad kliendivajadused on tegelikud head asjad. Kui suudame mõne tõeliselt suure väljakutse efektiivselt ära lahendada, on klient ekstra tänulik ja just nii teenime välja tõelise lojaalsuse.”
Hea logistikapartner ei pidurda kliendi ambitsioone, vaid leiab lahendused kaasa aitamiseks
Toiduainetööstuse trendid muutuvad pidevalt ja seetõttu on tihti ettevõttel ise lao ehitust planeerides keeruline ennustada, millise suurusega ladu on vaja, et see a) ei seisaks mitu esimest aastat pooltühjana ja b) ei jääks seejärel paari järgmise aasta pärast liiga väikeseks. Sellises olukorras on mõistlikum kasutada laopartnerit, et laost ei kujuneks ettevõte arengu pudelikael ja kasvuvõimalusi jätkuks ka ootamatute võimaluste avanedes. Nordneti paindlikkus tuleneb suurest laomahust – ettevõte alustas omal ajal 3000 m2 ehk 17 000kuupmeetrise laoga, aga tänaseks on laoruumi 80 000 kuupmeetrit ning seda laiendatakse lähiajal 100 000 kuupmeetrini.
Sama lugu on ka transpordiga – iga lisanduv klient aitab luua tihedama jaotusvõrgu ja võimaldab ehitada paindlikumaid tarnegraafikuid. Ainult ühe ettevõtte kaupu transportides on kulud oluliselt kõrgemad kui vedades paljude ettevõtete kaupu ühes autos – auto täituvus on niimoodi suurem ning kulud kaubaühiku kohta väiksemad. See võimaldab kliendil omakorda müüa oma kaupu oluliselt rohkematele klientidele, sest kulud ei ole enam piiravaks teguriks. Samuti on selline lähenemine logistikale palju keskkonnasõbralikum.
Aitame läbi viia tarneahelaauditi
Logistikaettevõte ei pea olema pelgalt see, kelle juurde saab viia oma kaubad, vaid võib pöörduda ka nõu saamiseks, kui soovitakse kõrvaltvaataja arvamust, kas külmaahel on piisavalt efektiivselt üles ehitatud.
„Tootjad on spetsialistid tootmises, müüjad müügis, meie oleme spetsialistid logistikas. Kui soovitakse teist arvamust selle kohta, kas toiduettevõtte külmaahel on piisavalt efektiivselt üles ehitatud, siis võime tulla ja vaadata, kas leiame kokkuhoiukohti,” julgustab Madis Laansalu endaga ühendust võtma.
Nordnet on kolmanda osapoole eritemperatuurset logistikat pakkuv ettevõte, mis hoiustab, käitleb ja transpordib erinevaid kaupu temperatuuril +2 kuni +6 ja kuni –18 kraadi. Ettevõtte klientideks on rahvusvahelised suurkontsernid ning Eesti toidutööstused, lisaks erinevate toidukaupade maaletoojad ja vahendajad.
Kui ka sinu külmaahel vajab efektiivset partnerit, siis uuri lähemalt siit:
www.nordnet.eeSeotud lood
Kõik ettevõtted, mis tegelevad kaupade ladustamise, transportimise või töötlemisega, teavad hästi, et tõstuki ostmine on üks väga oluline investeering. Õige tõstuki valimine võib aidata tõsta töö efektiivsust, parandada töövoogu ning suurendada tööohutust. Selles artiklis kaalume läbi, milliseid tegureid tuleks arvesse võtta, et teha teadlik otsus tõstuki soetamisel. Samuti vaatame, mida näitab trend ja mida võiks tuua tulevik.