• 27.06.19, 09:10
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Kütuse hind paneb paika ka maanteeveo hinna

Euroaluse mõneeurone hinnavahe võib panna otsustama klienti teise vedaja kasuks. Maanteeveo hinna paneb aga paika kütuse hind, kirjutab oma arvamusloos Itella Estonia müügidirektor Sten Esna.
Sten Esna
  • Sten Esna
Maanteevedude turgu mõjutavad teenuse hind tervikuna, kütuse hind ja tööjõukulud ning firmade jätkusuutlikkus teenust osutada. Oleme aastaid toimetanud Eesti, Soome, Läti, Leedu, Skandinaavia ja Kesk-Euroopa turgudel ja teame, et maanteetranspordis on kõige kriitilisema tähtsusega teenuse kvaliteet ja hind. Rahvusvaheliste kaubavedude äri on väga konkurentsitihe “pirukas”, kust hulk ettevõtteid soovib omale viilu lõigata.
Hinda kasvatavad ühelt poolt majanduspoliitilised meetmed nagu kütuse hinnatõus ja teiselt poolt konkurendid. Euroaluse mõneeurone hinnavahe võib panna otsustama klienti teise vedaja kasuks. Suuremad vedajad kaotavad alatihti konkursse Ida-Euroopa firmadele, kes suudavad märksa odavamalt töötada. Palju on ettevõtteid, kes lähevad hinnadumpinguga turgu võtma, aga küsimus on, kui kaua nad seda suudavad.
Kaubamahud on jätkuvalt kasvuteel, kuid samal ajal kasvavad tööjõukulud ja mis peamine, kasvab ka kütusehind. Värske valitsus räägib alkoholiaktsiisi langetamisest, samuti ollakse nii valitsuses kui ka opositsioonis seda meelt, et ka kütusehindadega “tuleb midagi ete võtta”.
Kütuse odavnemine kasvataks Eesti vedajate konkurentsivõimet naabritega, sest nii Läti kui ka Leedu vedajad on tänu odavamale kütusele eelisseisuses. Loodan südamest, et kütusehinna langetamine ei jää pelgaks populismiks või minimaalseks peenhäälestuseks. Aegavõttev ja üldse mitte odav võimalus on üleminek roheenergiale, võttes diislikütuse asemel kasutusele mõne muu energiakandja.
Kütusehindade kõrval mõjutab meie äri veobilanss, sest maanteetransport ei armasta tühje autosid. Poolast ja Kesk-Euroopast tuleb siia regiooni rohkem kaupa, kui meil on sinna vastu saata. Logistikaettevõtete müügimeeskondade ees on väljakutse, kuidas tühjad või pooltühjad autod täislastis tagasi saata. Reaalsus on, et enamikule logistikaettevõtetele on see tõsine väljakutse, et meil oleks, mida Euroopasse vedada. Me oleme Itella Estonias maanteetranspordis keskendunud väiksemamahuliste transpordikoguste punktist A punkti B viimisele. Tegu on strateegilise otsusega fookustada oma tegevus eelkõige pakiveo ja väiksemate osakoormate veole, mis toetab e-kaubanduse kasvu. E-kaubanduse kasvutempo on viimastel aastatel ligi paarkümmend protsenti aastas ja Itella soovib sellega koos kasvada.
Eesti logistikaettevõtted peavad Eesti eksportijaid kätel kandma. Kui Eesti ettevõtjad ei toodaks ekspordiks kaupu või ka allhanketooteid, siis oleksid veohinnad veelgi kõrgemad. Vaid täis koormatega suudame pakkuda konkurentsivõimelisemat hinda.
Kindlasti on tähtis roll partneri usaldusväärsusel. Osad ettevõtted jälgivad väga usinalt, milline on nende partnerite reputatsioon. Kui majandusaasta aruanne on aastaid esitamata, siis võib juhtuda, et koorem jääbki teise riiki.
Müük on olelusvõitlus ja maanteetranspordis on oluline turu ning klientide tundmine – kliendid on hinnatundlikud ja otsuseid tehakse mõne euro pealt. See võibki tähendada, et sageli tuleb ka teiste vedajatega teha koostööd, olemaks võimeline pakkuma suuremat geograafilist kattuvust ja mõnikord isegi paremat hinda oma klientidele.
Kui ma ütlen, et logistikas midagi ei juhtu, siis ma valetan. Logistika võtmesõna on efektiivsus ja erakorraliste olukordade lahendamine. Selles äris tuleb kaubad lubatud ajaga kätte toimetada. Kliendid tahavad kiirust, sest aeglaselt kohale jõudvat kaupa ei osteta ja kaupmehel jääb müük tegemata. Logistika ei ole kaubandus- ja tootmisettevõtete põhitegevus, logistikapartneri roll on olla vahendaja kaupade kätte toimetamisel ja seega nende äri toetamisel.
Kliendisuhe läheb katki siis, kui jätad asjadest rääkimata nii, nagu nad on. Klient võib anda hilinemised andeks, kuid on oluline, et ta oleks selle kohaselt informeeritud, kui kõrvalekalle lubatust peaks ette tulema. Kliendile on oluline, et tema vedaja informeerib, kui tõrkeid ette tuleb.
Olen mänginud üle 10 aasta tipptasemel võrkpalli ja kui ma tippsporti ja logistikat võrdlen, siis on eduks vajalik inimeste ja meeskondade laitmatu koostöö. Kliendi jaoks on oluline, et kaup jõuaks õigel ajal ja tervelt ja kokkulepitud kohta. Võrkpallis peavad punkti toomiseks olema rollid ja vastutusalad meeskonna siseselt kokku lepitud, et võitjana väljakult ära tulla ja karikas pea kohale tõsta.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 02.12.24, 10:27
Maksuvõlglaste arv on kasvanud 35%, pankrotis ettevõtete arv 48%
Eesti ettevõtlusmaastikul on viimastel aastatel ilmnenud murettekitav trend: maksuvõlgade ja pankrottide arv kasvab märgatavalt. Statistika näitab, et maksuvõlglaste arv on viimase kolme aastaga suurenenud 35% ning pankrotis ettevõtete arv koguni 48%. Sellises olukorras on oluline, et ettevõtted saaksid oma võlanõuded kiiremini ja efektiivsemalt lahendatud. Siin tulebki appi Infopanga võlaregister, mis pakub innovatiivset ja praktilist lahendust võlgnikega tegelemiseks.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Logistikauudised esilehele