Eesti kaubandus-tööstuskoda saatis majandus- ja taristuminister Kadri Simsonile kirja, milles esitati taas seisukohad veoautode teekasutustasu eelnõu kohta. Tehti ettepanek vähendada tasumäärasid ning suunata teekasutustasust laekuv raha vaid maanteede hoiuks. Lisaks väljendati muret teekasutustasu järelevalve osas.
Kui algselt plaaniti teekasutustasu koguda vaid üle 12-tonnistelt veoautodelt, siis eelnõu kohaselt kehtestatakse tasu üle 3,5-tonnistele veoautodele. Teekasutustasu tasumäär hakkab sõltuma veoauto ja selle haagise täismassist, EURO heitgaasiklassist ja telgede arvust. Päevane teekasutustasu määr jääb vahemikku 9–12 eurot ning aastane määr vahemikku 500–1300 eurot. "Ministeeriumile saadetud kirjas tegime taaskord ettepaneku vähendada eelkõige aastast ja kvartaalset tasumäära, sest need määrad avaldavad kõige suuremat mõju Eestis tegutsevatele ettevõtjatele," saab lugeda
koja veebilehelt. "Varasemalt ei ole meie ettepanekuid tasumäärade osas kuulda võetud."
tasub teada
Eelnõu hetkeseis
Valitsus kiitis 30.03.2017 heaks veoautode teekasutustasu reguleeriva Liiklusseaduse muudatuseelnõu ja otsustas selle esitada Riigikogule menetlemiseks. Vastavalt eelnõule kehtestatakse
- ajapõhine teekasutustasu;
- avalikel teedel;
- üle 3,5tonnise täismassiga veokitele (N2 ja N3 kat)
- alates 1. jaanuarist 2018.
Teekasutustasu määr sõltub
- veoauto ja selle haagise täismassi ja telgede arvu summast;
- veoauto heitgaasiklassist.
Tasumäärad:
- veoautole täismassiga 3,5-12 tonni: 1 päev 9 eurot; 1 aasta kuni 500 eurot;
- üle 12tonnise täismassiga veoauto: 1 päev 10-12 eurot; 1 aasta 600-1300 eurot.
Teekasutustasu saab osta:
- päevaks,
- nädalaks,
- kuuks,
- kvartaliks,
- aastaks.
Riiklikku järelevalvet hakkavad teostama
- Politsei- ja Piirivalveamet;
- Maksu- ja Tolliamet.
Tulud eraldatakse transporditaristu hoiuks.
Koja ettepanekutest on nende sõnul arvesse võetud soovitust kehtestada lisaks päevasele ja aastasele tasumäärale ka nädalane, kuine ja kvartaalne määr. Ka teekasutustasu sidumine veoauto keskkonnasäästlikkusega on vähemalt osaliselt käiku läinud: EURO VI heitgaasiklassiga veokitele kehtestatakse pisut soodsam tasumäär kui rohkem saastavatele autodele.
Küll aga väljendas koda muret selle üle, kas riik on ikka võimeline alates 1. jaanuarist 2018 teostama tõhusat järelevalvet teekasutustasu maksmise üle. Automaatset numbrituvastusega järelevalvet riik esialgu teostama ei hakka. Kui järelevalve on nõrk, siis ei pruugi välisriigi veoautodelt, kes viibivad suure tõenäosusega Eestis vaid mõne päeva, tasu laekuda ning see vähendaks koja arvates Eesti transpordisektori konkurentsivõimet.
Prognooside kohaselt laekub riigieelarvesse teekasutustasu ca 19 miljonit eurot aastas. Koja ettepanekul jõudis eelnõusse põhimõte, mille järgi suunatakse kogu saadud tulu teehoidu. Eelnõus on see sõnastatud aga selliselt, et tulu suunatakse transporditaristu hoidu. Koja arvates võiks sõnastus olla konkreetsem: "Kuna teekasutustasu tuleb maksta teede kulutamise eest, siis tegime ettepaneku eraldada laekuv tasu sihtotstarbeliselt vaid maanteetranspordi taristu hoiuks. Nii saab välistada, et riik ei kasuta teekasutustasu näiteks raudtee hoiuks või sadamate ja lennujaamade hüvanguks."
Koda peab väga oluliseks ka seda, et teekasutustasu kehtestamisel kokkuvõttes teehoiu rahastamine suureneks. See tähendab, et tegemist peab olema täiendava lisarahaga teehoidu ehk riik ei tohiks teekasutustasu võrra vähendada muudest allikatest laekuvaid tulusid teehoiu rahastamiseks.
Kommenteerib MKMi nõunik Mihkel Loide:
Paraku pole võimalik alandada vaid kvartali- ja aastatasu, sest EU direktiiv nõuab ka suhet pikaajalise tasu ja päeva/nädalapiletite vahel.
Tulenevalt direktiivi (1999/62) artikli 7a lõikest 1 on kuine määr kuni 10% aastasest määrast, nädalane määr on kuni 5% aastasest määrast ja päevane määr kuni 2% aastasest määrast. Aastase teekasutustasu määra vähendamisel tuleks vähendada ka kuist ja nädalast määra, sest eelnõus on nädalase (5%) ja kuise (10%) määra suhe aastasesse maksimaalne direktiivis lubatud.
Kvartaalne tasumäär on (1/4) aastasest tasumäärast, mis on väiksem kui kolmekordne kuine tasumäär.
Seega oleks ainus võimalus teekasutustasu määrasid alandada ühetaoliselt, kuid sel juhul väheneks teehoidu suunatud täiendav lisaraha. Nagu artiklistki lugeda võib, peab Kaubandus-Tööstuskoda ka ise oluliseks, et teekasutustasu kehtestamisel kokkuvõttes teehoiu rahastamine suureneks.
Seotud lood
Alates 1. jaanuarist 2018 tuleb kõigi Eesti teedel sõitvate enam kui 3,5tonniste veoautode eest maksta teekasutustasu. Kohustus on maksta nii Eesti kui ka välisriikides registreeritud veoautode eest.
Lugeja küsib: Kas oskab keegi ühest vastust anda, kas Eesti vedajale tekib üks maks juurde või senine raskeveokimaks asendub plaanitava teekasutusmaksuga?
Kõik ettevõtted, mis tegelevad kaupade ladustamise, transportimise või töötlemisega, teavad hästi, et tõstuki ostmine on üks väga oluline investeering. Õige tõstuki valimine võib aidata tõsta töö efektiivsust, parandada töövoogu ning suurendada tööohutust. Selles artiklis kaalume läbi, milliseid tegureid tuleks arvesse võtta, et teha teadlik otsus tõstuki soetamisel. Samuti vaatame, mida näitab trend ja mida võiks tuua tulevik.